Social Media Support tips
Toen ik als Virtual Assistant begon had ik amper ervaring met het zakelijk inzetten van Social media. Wat is social media support? Natuurlijk wist ik hoe LinkedIn, Facebook en Instagram werkt, want ik ben nog een jonge godin van in haar 20e jaren en heb ruim 10 jaar in de media gewerkt..
MAAR.. ik had geen idee dat het zakelijk vandaag de dag zo waanzinnig belangrijk is om Social media in te zetten en wat hier allemaal mogelijk is. Niet alleen om (snel) jouw klant en doelgroep te leren kennen, maar ook ze direct te bereiken en vooral een band opbouwen met jouw (potentiële) klanten.
Zelf vind ik het werken met LinkedIn, Facebook en Instagram erg fijn. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het bereik binnen Facebook met de dag zie dalen, terwijl mijn bereik op LI en IN met de dag groeien. Het mooie is dat je via deze 2 platforms met elke post nieuwe volgers kan bereiken met het gebruik van hashtags. Dit kan via FB namelijk niet, daar werk je amper met hashtags en bereik je dus alleen de mensen die je al volgen, wat vaak jouw eigen FB vrienden zijn in het begin.
Dat gezegd hebbende, voor andere ondernemers werkt FB weer waanzinnig goed, dus dit is voor elke ondernemer/branche verschillend.
Het leuke (vind ik) om erachter te komen waar jij het meest bereik heb en op welke dagen/tijden jij het beste kunt posten.
Stel, je wilt zakelijk online zichtbaar worden op LinkedIn, Instagram en Facebook dan raad ik je het volgende aan:
Start met 1x per week posten. Als je meer wilt posten, doe dit dan maximaal 2x per week en laat altijd 3 a 4 dagen tussen de posts zitten. LI werkt anders dan andere Social media kanalen. Via LI moet jouw post de tijd krijgen om bereik te hebben en als je daar te snel een nieuwe post opvolgt, dan ‘kill’ je als het ware jouw vorige post wat zonde is.
Ook moet je nooit een link naar een externe website in jouw LI post zetten, want dit straft LI af door jouw post minder bereik te geven. LI wil namelijk dat jij op dat platform blijft en niet wordt doorverwezen. Stel je hebt een blog of landingspagina wat je in jouw post wil laten zien, zet deze dan in jouw comments en verwijs hiernaar in de post, zo kan je alsnog jouw volgers doorverwijzen!
De LI posts plan ik zelf vooruit via Buffer Publish voor mij en mijn klanten. Je kan een inlog maken van 1 LinkedIn pagina en daarin posts vooruit plannen. Dit is een gratis online tool!
Start met 2-3 keer per week posten. Bijvoorbeeld op maandag/woensdag/vrijdag. Om te testen wanneer jouw (potentiële) klanten het meest op dit platform zitten, kan je het beste 2 weken lang tussen 08.00-09.00u posten, daarna 2 weken lang tussen 12.00-13.00u en daarna 2 weken lang tussen 20.00-21.00u. Daarna kan je jouw bereik noteren en bekijken wanneer deze het beste werkt. Kijk hierbij niet alleen naar het aantal bereik, maar ook de interactie (dus likes/reacties) van jouw volgers.
Tip: gebruik geen tot amper hashtags voor FB posts, dit werkt vaak averechts.
Start met 2-3 keer per week posten. Bijvoorbeeld op dinsdag/donderdag/zaterdag. Hier geldt hetzelfde als op fb: om te testen wanneer jouw (potentiële) klanten het meest op dit platform zitten, kan je het beste 2 weken lang tussen 08.00-09.00u posten, daarna 2 weken lang tussen 12.00-13.00u en daarna 2 weken lang tussen 20.00-21.00u. Daarna kan je jouw bereik noteren en bekijken wanneer deze het beste werkt. Kijk hierbij niet alleen naar het aantal bereik, maar ook de interactie (dus likes/reacties) van jouw volgers.
Het gebruik van # (hashtags) is zeer aan te raden op IN. Zelf doe ik dit ook en krijg er dagelijks volgers bij.
Tip: gebruik 5-10 #’s bij al jouw posts en voeg hier 3-5 #’s bij die bij jouw post van de dag passen.
De FB+Insta posts plan ik zelf vooruit via Studio voor Makers voor mij en mijn klanten. Dit is een gratis online tool binnen Facebook. Als je een zakelijke FB pagina hebt en een zakelijke Insta pagina, kan je deze 2 aan elkaar verbinden en binnen Studio voor Makers 1 inlog maken.
Wat fijn is hiervan, dat je dezelfde posts kan inplannen op zowel IN als FB, stel je post 3x per week en post op ma/wo/vr op FB en op di/do/zat op IN dan kan je dezelfde 3 posts gebruiken, maar houd je het divers voor jouw volgers.
Hopelijk heb je hier wat aan gehad!
Social Media Support uitbesteden
Mocht je hier helemaal geen zin/tijd/energie voor hebben, ik kan je zeker hierbij helpen of het zelfs uit handen nemen. Denk aan een brainstormsessie om de content te verzinnen, (SEO)teksten schrijven voor jouw social media en/of het inplannen van de berichten zodat jij maximaal online zichtbaar bent! Investeer om jouw social media support next level te zetten!
Mocht je willen weten wat dit verder inhoudt of vrijblijvend een kennismakingsgesprek of prijsindicatie willen opvragen: stuur een mail naar info@jessworks.nl en dan spreek ik je snel!
Social Media JessWorks
Volg je mij al op alle Social media kanalen? Ik blog, vlog en geef zakelijke tips op Facebook en Instagram en zijn wij al connectie op LinkedIn?