SEO teksten schrijven

Goede SEO teksten schrijven

Bereik jouw ideale bezoekers met de juiste teksten. Ik zal je wat SEO-schrijftips geven waardoor je hiermee SEO-proof kan bloggen of teksten voor jouw website kan schrijven. Na het lezen van deze blog kan jij seo teksten schrijven!

Schrijf altijd voor jouw ideale klant 

Als ik een tekst schrijf, houd ik altijd in mijn achterhoofd: ‘Wie leest dit?’.
Stel je voor, je biedt als coach een oplossing voor een probleem, dan moet het duidelijk zijn waar het pijnpunt bij jouw potentiële klant ligt. Dit geldt ook als je producten verkoopt: bedenk altijd waarom jouw klanten deze producten gaan aanschaffen. 

Op het moment dat jouw website op de eerste pagina in Google komt, komt dat omdat jij een hele goeie SEO- tekst hebt geschreven en dat wilt toch elke ondernemer? Echter wil je niet dat een klant snel afhaakt omdat niet duidelijk is wat jij aanbiedt of de teksten niet interessant zijn om te lezen. 

Je kunt dus de teksten SEO-proof schrijven, maar als de tekst niet aanspreekt tot de klanten, haken die snel af. Onthoud dus dat de leesbaarheid van jouw tekst het allerbelangrijkste is! 

Zoekwoorden 

Zoekwoorden zijn ontzettend belangrijk om jouw website te kunnen vinden. Zelf start ik altijd met een zoekwoorden onderzoek voordat ik een nieuwe blog ga schrijven. 

Wist je dat de meeste mensen niet Googlen op het antwoord, maar juist op de hulpvraag? Stel jij bent een coach en je helpt mensen die overspannen zijn. Jouw potentiële klanten weten nog helemaal niet dat ze een coach als jou nodig hebben, dus waar gaan ze op Googlen? “Klachten overspannen” of “Wat te doen bij overspannen raken”. Als jij op deze zoektermen gevonden wordt, bereik je de juiste mensen. 

Maak gebruik van titels en alinea’s 

Op het moment dat je een tekst schrijft, of dit nou voor jouw website of een blog is, maak je de leesbaarheid prettig als je alinea’s en titels gebruikt. Vaak hebben mensen geen zin om lange lappen tekst te lezen, maar scannen ze een tekst binnen enkele seconden. Als je jouw tekst opdeelt in diverse alinea’s, zorg je voor overzicht en daardoor lezen mensen sneller door. 

Op elke webpagina moet er 1 H1 titel (hoofdtitel) staan en de andere (sub)titels in H2 of H3. 

Niet alleen geef je met het gebruik van deze titels overzicht aan een stuk tekst, maar heeft dit ook een belangrijke functie binnen SEO. Google scant deze titels en daarom is het van belang om de zoekwoorden in de titels te laten terugkomen. 

Als je bijvoorbeeld met Word werkt, ken je de termen ‘Kop 1’ of ‘Kop 2’ wel, zo werkt het ook met teksten opbouwen voor een website, alleen noem je dit dan H1 of H2 titels. 

Wat je zelf kan doen / tips SEO teksten schrijven:

  • Check jouw website; zijn alle teksten opgedeeld in alinea’s en titels?
  • Kijk of je zoekwoorden kunt verwerken in huidige titels;
  • Loop al jouw titels na en check of er per pagina 1 H1 titel aanwezig is en of je geen dubbele H1 titels
    hebt gebruikt. Als dit wel het geval is, zorg dat je maximaal 1 H1 titel per pagina gebruikt en verander de rest in H2 of H3 titels;

Bloggen

Blogs schrijven is slim als je hoger in Google wilt komen. Je doet dit door waardevolle content te schrijven over wat jij aanbiedt of waar jouw potentiële klanten antwoorden op willen hebben.
Door goed research te doen naar andere hoge SEO scorende blogs kan je hier inspiratie uit halen en met tweaks langer en beter herschrijven. Hierdoor word jij sneller zichtbaar in Google.
TIP: zet op jouw homepage enkele links naar jouw blogs, zodat jouw pagina’s sneller door Google gevonden worden.

Zelf heb ik mijn eerste blog herschreven na de SEO-cursus. Eerst was mijn blog nog geen 100 woorden lang met 1 titel en 1 alinea en stonden hier geen afbeelden en/of links in. Na het herschrijven is het een monster blog van ruim 2600 woorden geworden met afbeeldingen, links en gebruik van titels en alinea’s.

Benieuwd naar mijn herschreven SEO-blog? Je kunt de blog hier lezen: https://www.jessworks.nl/certificaat-va-gehaald/

SEO teksten schrijven uitbesteden

Mocht je hier helemaal geen zin/tijd/energie voor hebben, kan ik je zeker hierbij helpen of het zelfs uit handen nemen.

Mocht je willen weten wat dit verder inhoudt, vrijblijvend een kennismakingsgesprek in willen plannen of een prijsindicatie willen opvragen: stuur een mail naar info@jessworks.nl en dan spreek ik je snel!

Meer tips?

Lees dan mijn blog over het inzetten van Social media of tips hoe je gemakkelijk Sales kan inzetten!

Zijn wij al connectie op LinkedIn?