Sales als zelfstandig ondernemer..

Sales is noodzakelijk, of je nou een groot bedrijf met 1000 werknemers hebt of als zelfstandig ondernemer een eenmanszaak bezit. Wees ook niet bang voor de optie: sales uitbesteden. Focus je vooral op waar jij goed in bent en energie van krijgt en als dit geen sales is, dan zou ik zeker sales uitbesteden.

Alleen heerst er een groot taboe rondom Sales, waarom is dat? Als je geen keiharde ‘sales tijger’ bent, dan is er vaak een angst om sales uit te voeren. Maar waarom? Sales kan echt leuk zijn! Lees snel verder hoe jij ook gemakkelijk met sales kan starten..

De angst voor Sales

Mensen die alles kunnen verkopen, tot hun schoonmoeder aan toe. Ik vind dat knap, maar dat is niet mijn manier van sales. Sales is ontzettend belangrijk en eigenlijk kan je niet zonder als zelfstandige ondernemer. Toch vinden veel mensen sales eng en dat snap ik. Zelf heb ik ook geen zin om ‘koud’ te bellen en mensen zonder koopreden ervan te overtuigen dat ze echt mijn diensten/product moeten afnemen. Vaak voel ik me niet gehoord en heeft de persoon aan de andere lijn geen tijd of zin om te luisteren en echt mijn verhaal aan te horen.

Wanneer ik aan sales denk, denk ik vaak aan een prototype verkoper. Pak aan, stropdas om, die start met het spel te spelen om bijvoorbeeld de auto zo goed mogelijk te verkopen. Ik kan het niet.. niet op die manier!

Hoe dan wel?

Ik heb geleerd te verkopen zonder te verkopen. Hoe dan? Haal het hele sales aspect weg en laat “hoeveel omzet gaan we nu draaien” even los. Probeer in de schoenen te gaan staan van jouw potentiële klant. Welke koopbehoefte heeft deze en vooral: waar ligt de pijn? Op het moment dat jij kan aangeven dat jij ‘pijn’ bij iemand kan weg halen dan hoef je jouw dienst/product niet te verkopen, maar ziet de klant zelf in dat hij/zij niet zonder jouw dienst/product kan. Draai het dus om en ga in de schoenen staan van jouw potentiële klant.

Klinkt simpel toch?

Hoe kom je erachter waar de pijn ligt voor een klant? Dat doe ik zelf door het inplannen van marktonderzoeken of simpelweg gesprekken aan te gaan met andere ondernemers. Maak een uitgebreide vragenlijst en vraag nieuwe, maar ook zeker jouw bestaande klanten naar de oplossing die jij biedt. Op het moment dat je een marktonderzoek hebt, kan je meteen vragen waar de pijn van de klant ligt en vooral wat jouw dienst/product hierin kan betekenen. Laat jouw potentiële klant voelen hoe het makkelijker, leuker kan, beter gaat, hoe iets meer omzet kan opleveren of zelfs life changing kan zijn! Ik doe dat zelf ook.

Nogmaals, weet dat de optie sales uitbesteden er ook is. Er staan professionals klaar om je hierbij te helpen als je dit zelf lastig vind.

Ik sta 100% achter het feit dat ik ondernemers en bedrijven kan helpen om randzaken uit handen te nemen waardoor zij tijd over houden om te ondernemen. Maar het gaat verder, natuurlijk vind ik het leuk om werkzaamheden uit handen te nemen, maar waar ik echt energie uit haal is met jou als ondernemer meekijken waar er een energielek zit, of iets makkelijk ingedeeld kan worden of waar er een stuk geautomatiseerd kan worden en wat jij daarvoor nodig hebt. Met als resultaat: dat jouw bedrijf gaat groeien en dat het je geld oplevert ipv geld verliest en je zelf keihard moet werken voor elke euro die binnen komt 😀

Jij kan dat ook!

Jij bent je bedrijf begonnen omdat het je passie is en je er kennis van hebt. Hoe leuk is het om jouw kennis en passie te delen! Dat je mensen helpt en dat ze daar echt iets aan hebben. Zie het dus niet als verkopen, maar als mensen helpen, adviseren of meedenken. Het zou toch zonde zijn als zij niet makkelijker kunnen werken omdat jij het ze niet durft te adviseren?! Natuurlijk ontvang jij er iets van terug: geld. Maar zij ontvangen er ook iets voor, namelijk: tijd, geld, meer gemak, meer groei, structuur/overzicht met als resultaat een professioneel bedrijf!

Draai het om.

Hoe gaaf is het dat jij mag meedenken in de oplossingen voor de ondernemer. En door jouw ervaring, jouw advies, heeft de ondernemer zoveel aan je. Help en denk mee met jouw klant, want daarmee help je hem/haar alleen maar. Geloof in jezelf, want jij hebt wat te brengen!

.

Hoe achterhaal ik de koopmotieven van mijn klant?

Door de juiste gerichte vragen te stellen, door echt te luisteren, door door te vragen en door oprecht geïnteresseerd te zijn. Vragen stellen en blijven doorvragen is de key!

Ze kennen je!

Naast al het bovenstaande is er nog een belangrijk aspect. Wanneer klanten je ‘kennen’ zullen zij eerder van je kopen/ een dienst afnemen. Het ‘opwarmen’ van de aanstaande klant doe je door minimaal 3 x per week zichtbaar te zijn op Social Media waarin je laat zien wie je bent (je bent niet alleen een ondernemer, je bent misschien ook wel een vrouw met een passie voor koken), wat je aanbiedt, waarom dit je passie is, hoe het ooit begonnen is, je geeft gratis tips waardoor je exportstatus verhoogt wordt en je speelt in op zaken van alle dag. Daarnaast helpen de onderstaande zaken ook enorm. Kijk natuurlijk naar wat bij jouw bedrijf past. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Maak korte video’s waar in je tips geeft of uitleg geeft wat jij doet
  • Zorg dat je zichtbaar bent in de media
  • Geef webinars
  • Geef masterclasses
  • Start een community op
  • Ga naar netwerkbijeenkomsten

Vertel jouw verhaal

Omdat we het tegenwoordig belangrijker vinden bij WIE we kopen, dan wat de prijs is.

Het is belangrijk dat je weet wie jij bent en welk ‘probleem’ jij oplost. Hoe beter jij jezelf leert kennen, hoe bewuster jij keuzes maakt binnen jouw privé en in je bedrijf. Hoe meer je doet wat je passie is en waar je goed in bent en hoe dichter je bij jezelf staat, hoe geloofwaardiger je overkomt. Wanneer de klant jou echt leert kennen, is de klant veel eerder bereid om te investeren.

Vertel dus ook waar je goed in bent en waarom!

Ben je extravert, introvert, hou je van veel mensen om je heen of vind je het heerlijk om op de achtergrond te staan? Denk nog eens na over waar je goed in bent en waar je gelukkig van wordt. Wat geeft jou energie en wat kost jou energie? Wat vind je leuk om in je vrije tijd te doen en welke anekdote of spreuk past echt bij jou. Noem 5 unieke feiten over jezelf… Wat heb jij gedaan om zo goed in jouw vakgebied te zijn, wat is je werkervaring en wat is jouw verhaal… wat heb jij te vertellen aan de wereld. Vertel een verhaal wat blijft hangen en maak het sprekend. Je kan bijvoorbeeld ook afsluiten met een vraag naar de (toekomstige) klant toe. “Waar kan ik jou mee helpen?”, “Wat zou jij aan mij uit handen willen geven?” of “Als je er nou aan denkt dat je met mij samen zou moeten werken… lijkt het je wat of ga je liever verder? Lijkt het je wel wat? Laten we dan online meeten?” Zorg er voor dat je iets te vertellen hebt wat blijft hangen, want dan komen ze zeker terug!

Door jouw eerlijke, eigen verhaal te vertellen, zal jouw ideale klant zich in jou herkennen.

Durf jezelf dus echt te laten zien, durf te vertellen, durf kwetsbaar te zijn en plaats jouw aller-echtste ik-foto 😉 Bedenk ook hoe jij met jouw product of dienst het leven van jouw klanten idealer en beter kunt maken. Wat lever je ze op. Waarom wil je dat zo graag, wat is jouw drijfveer. Maak van al deze bovenstaande vragen een mooi verhaal met de punten die jou het meest en het best typeren en waarbij je ook echt iets achterlaat voor de klant wat ze onthouden.

Sales uitbesteden

Wil je dit liever niet zelf doen? Dat is helemaal niet erg.. Ik besteed ook taken uit, zoals boekhouding en administratie, zodat ik mij voornamelijk kan richten op taken waar ik energie van krijgt! Ik kan je zeker hierbij helpen of het zelfs uit handen nemen. Wees niet bang om voor sales uitbesteden aan professionals.

Mocht je willen weten wat sales uitbesteden inhoudt, plan dan vrijblijvend een kennismakingsgesprek met mij in. Stuur een mail naar info@jessworks.nl en dan spreek ik je snel!

Meer tips?

Lees dan mijn blog over het inzetten van Social media of het schrijven van SEO teksten!

Ook kan je me volgen op Instagram voor dagelijks meer tips.