Referenties opvragen aan jouw klant

Referenties opvragen bij jouw klant is ontzettend spannend. Dit is wel enorm waardevol, daarom geef ik je tips om dit goed en gemakkelijk aan te pakken!

Referenties opvragen

Een aanbeveling of referentie opvragen aan jouw klanten is waanzinnig spannend, maar wel nodig. Goed voor jezelf en voor jouw onderneming! Potentiële klanten doen onderzoek naar jou en vind het enorm belangrijk om te lezen wat andere ondernemers van jouw bedrijf vinden. Het geeft ze vertrouwen als ze zien dat andere goeie ervaringen hebben met jouw aanbod.

Als je net bent gestart met jouw onderneming, is het best lastig om een referentie op te vragen. Je hebt net 1 of een paar klanten.. Toch is het ook belangrijk om (juist) als startende ondernemer een aanbeveling op te vragen. Ook om jouw potentiële klanten te overtuigen om met jou samen te werken, ondanks dat je startend bent!

Duidelijkheid

Let erop, dat als je een referentie of een aanbeveling vraagt, dat je ook duidelijk bent in wat je wilt ontvangen. Want een vraag ‘wil je schrijven waarom je graag met mij werkt’ is niet duidelijk. Vaak krijg je dan een algemeen antwoord: het is gezellig/leuk/fijn om met hem/haar te werken. Zo overtuig je jouw potentiële klant niet om voor jouw diensten te kiezen!

Het allermooist is dat je een referentie ontvangt waar je iets mee kunt en waardoor jouw potentiële klanten de bevestiging krijgen om voor jou te gaan! Stel, je vraagt een referentie of aanbeveling aan bij jouw klant, is het goed om na te denken wat jij verwacht en dit duidelijk aan te geven bij jouw klant.

De BESTE aanbeveling krijgen > Referenties opvragen

Je wilt een aanbeveling die ECHT helpt. Die ervoor zorgt dat jouw potentiële klant geen twijfel meer heeft om voor jou te gaan!

De volgende vragen kan je stellen aan jouw klanten (waar je al een samenwerking mee hebt lopen):

  • Wat heeft jou doen besluiten een dienst of een product van mij af te nemen? Wat was waar jij echt het vertrouwen kreeg, de reden dat jij die stap om met mij in zee te gaan te maken?
  • Wat heeft het samenwerken met mij of de product of dienst jou en/of je bedrijf opgeleverd? Bijvoorbeeld omzetverhoging, meer tevreden klanten, structuur, focus etc.
  • Wat vind je het meest waardevol aan de product of dienst?
  • Hoe omschrijf je in 5 woorden de samenwerking met mij?

Mail dit nooit zomaar naar een klant toe, maar zorg dat als je een leuke sales call of moment van feedback gesprek hebt met jouw klant, dat je vraagt of hij/zij het goed vind als je een referentie opvraagt. Na een akkoord kan je deze punten in een leuke mail zetten. Time dit goed, doe het bijvoorbeeld als je een project succesvol hebt afgerond of een succesvolle sale hebt binnen gehaald voor jouw klant.

Doe dit in ieder geval niet op een moment dat je niet zoveel voor die klant doet of net nadat je een giga hoge factuur hebt gestuurd. Timing is key, baby! Hoe enthousiaster jouw klant is, hoe beter jouw referentie wordt!

Heb je nog geen klanten?

Als je net bent gestart of wil starten en graag een goeie basis hebt liggen, kan het zeker meerwaarde hebben om al referenties op te vragen. Deze kan je gebruiken voor op jouw website, jouw social media en Google Mijn Bedrijf!

Je kan ook altijd referenties opvragen aan collega’s waarmee je hebt samen gewerkt, denk aan collega’s van je vorige baan, je leidinggevende, stagiaire’s.. Zelfs jouw inzet bij een vrijwilligersorganisatie kan goed van pas komen. Je kan de volgende vragen aan ze stellen:

  • Welke 3 eigenschappen zie je in mij die mij, die goed passen bij het ondernemerschap?
  • Wat vind/vond je fijn in de samenwerking met mij?
  • Beschrijf onze zakelijke relatie. Waarom hebben we met elkaar samengewerkt en wat was onze verstandhouding?

Let erop, als je een referentie of aanbeveling hebt gekregen, dat je altijd even een spelling check doet voordat je deze op jouw website of social media gaat zetten.

Zelf een referentie schrijven

Het kan natuurlijk zijn dat je jouw klant op een goed idee brengt en deze ook zelf een referentie van jou wilt ontvangen. Daarbij kan je natuurlijk bovenstaande tips gebruiken.

Schrijf een aanbeveling vanuit je hart en wanneer je toch wat hulp wilt gebruiken.. zoek naar aanbevelingen op bijvoorbeeld LinkedIn voor inspiratie.

Google Mijn Bedrijf

Communiceer kosteloos met jouw klanten via Google! Om de concurrentie met landelijke bedrijven te verkleinen, is Google Mijn Bedrijf ideaal om te gebruiken. Je kunt jouw bedrijf aanmelden zodat je zichtbaarheid vergroot en je lokaal sneller gevonden wordt.

Als je jouw bedrijf nog niet hebt aangemeld bij Google Mijn Bedrijf, doe het dan snel! Ook is het fijn dat je een direct link hebt waar jouw klant een referentie op kan zetten. Eindig jouw aanvraag voor een referentie altijd met deze link, zodat de klant deze hier meteen op kan zetten. Als je inlogt op Google Mijn Bedrijf zie je op Home het volgende staan: ‘Krijg meer reviews’, als je daarop klikt, het je jouw directe link waar jouw klant een aanbeveling op kan zetten.

Voorbeeld mail opvragen referentie / aanbeveling:

Om het helemaal makkelijk te maken voor je, heb ik hierbij een voorbeeld die je kunt gebruiken om een referentie of aanbeveling op te vragen aan jouw klant:

Beste klant,
Bedankt voor het leuke gesprek!
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: je zou mij een enorm plezier doen als je een Google review wilt schrijven over mijn diensten. Je helpt zo anderen ook bij het maken van een keuze 🙂

Geen inspiratie? De volgende onderwerpen kunnen je misschien op weg helpen:
– Hoe lang wij al samenwerken;
– Welke dienst(en) voor jou het verschil maakt;
– Wat jij positief en/of minder positief vindt aan mij;
– Of je mij aan zou raden ja of nee.

Plaats een review op Google via de volgende link: https://g.page/JessWorks/review?gm

Je zou er mij onwijs blij mee maken. Alvast bedankt!

Groetjes Jessica

Nu ben jij aan de beurt: Ga referenties opvragen!

Succes met het opvragen van jouw referenties! Ik weet dat het spannend en eng is, maar laat dit je niet weerhouden om het te doen. Je bent het waard!

Meer tips?

Lees dan mijn blog over het schrijven van SEO teksten of tips hoe je gemakkelijk Sales kan inzetten!

Social Media JessWorks

Volg je mij al op alle Social media kanalen? Ik blog, vlog en geef zakelijke tips op Instagram en zijn wij al connectie op LinkedIn?