Neem jezelf serieus!

Dit klinkt misschien vreemd, maar dit is noodzakelijk. Neem jezelf serieus als ondernemer. Helemaal als ondernemer!

Zelf schiet ik vanuit mijn eigen onzekerheid snel in de grapjes-modus en lach ik snel iets weg. Als 18-jarig meisje was ik al fulltime werkzaam in de ‘grote, boze’ mediawereld en moest mezelf continu zelfverzekerd en sterk neer zetten.

Neem jezelf serieus als ondernemer.

Ik leerde dat het werkte om mee te praten, niet teveel vragen te stellen en dat mensen om mij moesten lachen als ik een grappige opmerking maakte, ook als dit ten koste ging van een klant/collega.

Later leerde ik dat ik mezelf hierdoor niet serieus nam.

Mensen zochten mij op om te roddelen, te lachen en om de gezelligheid. Echter niet om een serieus gesprek aan te gaan.

Door mezelf anders te presenteren, leer ik om dit anders te doen. Ik hou nog steeds enorm van slap geouwehoer, gezellig kletsen en lachen met mensen, maar ik mag ook de diepgang opzoeken. Roddelen probeer ik zo min mogelijk te doen en daar in ieder geval zelf niet mee te beginnen.

Dat is lastig, aangezien mensen deze kant van jou kennen en die snel opzoeken. Natuurlijk blijven we mensen en mensen praten nou eenmaal graag over andere mensen.

Echter leer ik dat ik dit kan veranderen. Ook hierin geldt: de aanhouder wint!

Wees je ervan bewust. Zorg dat elke keer als je opmerkt ‘ik val weer in mijn oude patroon’ dat je dit probeert te veranderen en als dit vandaag niet lukt, probeer je het de volgende keer toe te passen.

Vraag ook om hulp hierin bij je naaste familie/vrienden. Het is helemaal niet gek om jezelf open te stellen en te vertellen dat je door een (persoonlijke) verandering gaat en aan het kijken bent wat wel/niet bij je past en werkt. Vraag hoe zij dit zien en hoe zij hier zelf instaan.

Realiseer je: hoe je een ander behandeld, jij ook zelf behandeld wordt.. Dus neem jij de ander serieus, dan neemt die ander jou ook serieus.

Probeer echt jouw kwetsbare kant hierin op te zoeken, zelfs op zakelijk vlak mag je deze kant opzoeken.

Als je een gesprek hebt met een (potentiële) klant en die vraagt jou om iets waar jij (nog) geen verstand van hebt, ga jezelf niet overschreeuwen of de lat heel hoog leggen.

Wees eerlijk: ‘Leuk dat je dit van mij vraagt, echter heb ik hier nog niet heel veel ervaring mee. Zie je het zitten om hier samen in te duiken en achter te komen? Het lijkt mij een onwijs leuk leerproces!’

Eerlijk zijn duurt het langs!

Neem jij jezelf serieus?

 

Social Media JessWorks

Volg je mij al op alle Social media kanalen? Ik blog, vlog en geef zakelijke tips op en Instagram en zijn wij al connectie op LinkedIn?

Meer tips?

Lees dan mijn blog over het schrijven van SEO teksten of tips hoe je gemakkelijk Sales kan inzetten!