‘Vind ik wel klanten?’ is de grote angst van de startende ondernemer.
Onderschat jouw eigen netwerk niet en jouw opgebouwde contacten.
Uit jouw eigen onzekerheid kan je misschien denken dat er niemand van jouw privé contacten op jou zit te wachten, echter vergeet niet dat er een heel netwerk achter elk persoon staat die je kent! Onderschat jouw eigen netwerk niet!
Als jij in jouw enthousiasme deelt waar jij mee bezig bent, blijft deze informatie vaak bij mensen hangen en hopelijk vertellen ze dit weer door aan hun netwerk en zo ontstaat er (gratis) mond op mond reclame voor jouw bedrijf.
Los hiervan is het verstandig om jouw netwerk te benaderen. Allereerst is LinkedIn hierin heel erg belangrijk, ga connectie maken met iedereen die je kent (ook van vroeger). Mensen van de camping, vrienden van school, leraren, buren, kennissen van je ouders, familie enz.. Los van dat het handig is om jouw connecties uit te breiden, is het nog leuk ook om de zakelijke reis van die oude kennis te volgen.
Post 2x per week een post op LinkedIn en neem hier jouw volgers mee in jouw proces.
Ga je naar de KVK? Maak een foto en post dit.. Gaat jouw website live? Post dit.. Ben jij thuis of in jouw favoriete cafe aan het werk? Post dit.. Zo trigger je mensen om vragen te stellen waar je mee bezig bent.
Zorg dat je genoeg (zakelijke) foto’s hebt om hierbij te gebruiken, want mensen zien graag mensen.
Wees duidelijk en concreet waar je mee bezig bent en vooral welk ‘probleem’ jij van een potentiële klant kan oplossen.
Wees in het echte leven ook aanwezig en vertel op elke verjaardag, bijeenkomst of ander sociaal evenement waar jij mee bezig bent, ook als dit om een privé evenement gaat. Je weet maar nooit, misschien heeft die ene oom of die buurvrouw een link naar een potentiële klant.
Onderschat jouw eigen netwerk niet
Zo ging ik vanmorgen een kop koffie drinken met mijn schoonzus in een leuk koffietentje in Hilversum en kwam ik daar een oud-collega tegen die ook als ZZP’er is begonnen. Ze was nieuwsgierig, want had op social media gezien dat ik naar de KVK was geweest. Toen ik vertelde waar ik mee bezig was, wilde ze graag koffie met me drinken om te kijken wat we zakelijk voor elkaar kunnen betekenen.
Zo zie je maar, je hoeft niet alleen maar ‘koude sales’ te doen wat (startende) ondernemers vaak afschrikt. Onderschat jouw eigen netwerk niet. Mocht je nu denken, maar ik ken niet zoveel mensen of ik spreek mensen niet zo snel aan over mijn bedrijf:
Think again!
Zie het ook als een leerproces,
Hoe meer je jouw bedrijf promoot en in ieder geval met enthousiasme vertelt waar jij nu mee bezig bent, hoe zelfverzekerder je gaat worden. Dit helpt jou ook weer in gesprekken met potentiële klanten. Oefen met vrienden/familie en kennissen. Vertel het je buurvrouw, vertel het aan de kaasboer als hij vraagt waar je mee bezig bent. Je weet nooit wie er meeluistert.
Succes!
Social Media JessWorks
Volg je mij al op alle Social media kanalen? Ik blog, vlog en geef zakelijke tips op Facebook en Instagram en zijn wij al connectie op LinkedIn?