Content verzinnen voor Social media
Ik ga je in deze blog uitleggen hoe je content kunt verzinnen voor jouw social media, natuurlijk kan je ook altijd jouw social media uitbesteden.
Wat post jij op Social media? Ik merk dat ik voor klanten heel makkelijk mee kan denken wat ze moeten posten maar voor mezelf loop ik vast. Ik ben op zoek naar inspiratie..
Deze vraag zie ik waanzinnig vaak voorbij komen! Herken jij jezelf in deze vraag? Dan wil ik je wat tips geven om content te verzinnen voor jouw zakelijke Social media.
(Let op: deze tips zijn vooral gericht voor online ondernemers die een dienst verkopen. Per branche kan het verschillen hoe je dit het beste kunt aanpakken.)
Onderwerpen verzinnen
In het begin is het best ‘makkelijk’ om content te verzinnen, want jouw volgers willen meegenomen worden in jouw zakelijke reis.
Ben je naar de KVK geweest? Maak een foto en post deze met een tekst hoe je het vond.
Heb je jouw eerste offerte gemaakt? Jouw eerste klant binnen? Deel het.. zo creëer je een band met jouw volgers en leren ze jou kennen.
Als je al even onderneemt, is er ook gigantisch veel te delen met jouw volgers. Je bent jezelf als ondernemer altijd aan het ontwikkelen. Heb je onlangs een nieuwe huisstijl gekregen? Een update op je website? Misschien heb je wel een leuke samenwerking met een collega ondernemer? Deel alles met jouw volgers.
Posten om het posten
Als zelfstandig ondernemer is het slim om niet te posten ‘om het posten’, maar wel een strategie in te zetten zodat je jouw klant goed aanspreekt.
Ben jij duidelijk in welke diensten jij aanbiedt? Houd je je aan de 80/20 regel?
Dat houdt in: zorg dat jouw berichten maximaal 20% uit ‘harde sales’ bestaat en besteed de 80% met het inspireren en vermaken van jouw doelgroep. Deel een leuke quote, deel een zakelijke tip en stel regelmatig een (business) vraag om jouw volgers te leren kennen. ECHT te leren kennen.
Tips verzinnen content voor social media
Zorg dat je even ongestoord kan zitten voor een (korte) brainstorm sessie. Schrijf op waar je over wilt posten, denk aan:
- Jouw aanbod
- Jouw zakelijke reis
- Business vragen
- Quotes wat bij jouw onderneming past
Zoek daar foto’s bij, of maak een tof design op Canva. Let op: doe alles zoveel mogelijk in jouw huisstijl/kleuren.
Last but not least: als ik inspiratieloos ben kijk ik naar mijn business foto’s die ik ga plaatsen en verzin ik daar een mooie call2action bij. Mooie business foto’s zijn wel echt belangrijk om te hebben!
Content marketing
Dit is veel effectiever dan traditionele marketing. Dit komt denk ik omdat content marketing persoonlijker, authentieker en betrouwbaarder overkomt. Het is minder ‘verkoperig’. Laat de volgende 3 punten terugkomen in jouw content en creëer daarmee content die past bij jou bedrijf en die waardevol is voor jouw klanten.
1. Persoonlijk
Zorg dat jouw volgers (potentiële klanten) jou leert kennen. Wie is het gezicht achter het bedrijf? Wat is jouw verhaal? Blijf dicht bij jezelf door content te ontwikkelen die past bij jou en je bedrijf. Je lezers prikken er doorheen als je ‘te leuk’ of ‘te grappig’ gaat doen. Wees ECHT!
2. Authentiek
Wees trouw aan jezelf en het merk dat je hebt opgebouwd. Wat wil je uitstralen? Waarom ben jij net iets anders dan de rest? Denk ook vooral aan je ESP (Emotional Selling Point). Dit is de reden dat klanten naar jou komen en niet naar de concurrent gaan.
3. Betrouwbaar
Vergroot de betrouwbaarheid van je bedrijf met behulp van eerlijke content. Jij bent de expert, laat zien wat je weet over jouw branche. Deel waardevolle content die je doelgroep boeit en aan je bindt.
Content in jouw eigen huisstijl / branding
Als je een quote wil plaatsen kun je natuurlijk een plaatje van Google halen, maar het is natuurlijk veel sterker als je deze in je eigen huisstijl op maakt. Het ziet er professioneler uit en vergroot je herkenbaarheid.
Wees consequent in het gebruik van een of meerdere lettertypes. Bedenk met welke kleuren je wil werken en hoe je eventueel je logo wil verwerken. Zet dit vast in een huisstijlhandboek zodat je hier op terug kunt vallen. Maak nu een aantal templates. Bijvoorbeeld voor een quote, maar ook voor een afbeelding. Zo kun je gemakkelijk je eigen berichten opmaken zonder dat je iedere keer opnieuw het lettertype, de kleuren en je logo moet opzoeken.
Hopelijk heb je hier wat aan gehad!
Social Media Support uitbesteden
Mocht je hier helemaal geen zin/tijd/energie voor hebben, ik kan je van harte aanraden om dit proces deels tot helemaal uit te besteden aan een social media VA. Denk aan een brainstormsessie om de content te verzinnen, (SEO)teksten schrijven voor jouw social media en/of het inplannen van de berichten zodat jij maximaal online zichtbaar bent! Wees niet bang om te investeren! Social media uitbesteden aan een professional betekent optimale online zichtbaarheid en dat wil toch elke ondernemer?
Mocht je willen weten wat social media uitbesteden inhoudt? Samen brainstormen over jouw strategie? Plan dan vrijblijvend een kennismakingsgesprek in of stuur me een DM via Instagram.
Social Media JessWorks
Volg je mij al op alle Social media kanalen? Ik blog, vlog en geef zakelijke tips op Instagram en zijn wij al connectie op LinkedIn?